Finnar

Jag har höstlov och SO-provet gick faktiskt riktigt bra :)

Nu till en mer negativ grej. Jag HATAR finnar! Och då menar jag inte människor från Finland, utan den andra sorten. Ni vet den röda, feta, äckliga sorten?! Grejen är att jag inte hade så mycket finnar alls innan jag började använda foundation varje dag. Det började jag med typ för lite mindre än ett år sedan. Jag döljde liksom finnarna med smink - och jag fick mer finnar av att sminka mig. Svårt dilemma alltså. I somras sminkade jag mig typ tio gånger på hela sommaren sammanlagt och då försvann ju finnarna i och med det. Plus att solen hjälpte till på vägen. Lagom till skolstart var jag sommarbrun och hyn var fräsch. Men då fick jag såklart för mig att börja sminka mig igen. Och då gick det åt helvete igen på en gång, haha. Nu sminkar jag mig inte ens varje dag i skolan vilket jag är ganska stolt över att jag kan. Det känns naturligt och fräscht, men jag kan inte säga att jag får MINDRE finnar av det nu!? Och då undrar jag: VARFÖR?
Borde inte finnarna försvinna nu när jag inte sminkar mig? Alltså, jag sminkar mig ibland till skolan med mascara och kajal, men ingenting på hyn. Foundation eller puder, samt rouge använder jag bara när det är något speciellt och främst när jag ska fotograferas.

Men jag skulle så fruktansvärt gärna vilja kunna fotograferas utan att behöva ett tjockt lager smink i ansiktet eller två timmars redigering för att bilderna ska bli bra? Fattar ni hur irriterande det är?
Dessutom känns det som att ingen annan har det här problemet! Det verkar som att alla helt naturligt (och även fastän de sminkar sig) har helt slät och fin hy.

Har någon av er problem med hyn? Vet ni något att göra åt saken? För tillfället använder jag inga produkter mot acne, för jag upplever att de bara gör saken värre i 9 av 10 fall. Men som sagt så kanske ni har några tips på grejer att använda?
I så fall skulle jag vara mer än tacksam om ni lämnade en liten kommentar där nere :)

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh, jag är och har varit i samma sits i evigheter. Jag är gammal tant nu (snart 20 år). Haha nej då. Men att det blir mer finnar av produkter beror på att de faktiskt börjar verka och rensar ut skiten, sägs det iaf. Fast jag slutar också när jag märker det, för en del grejer blir det mindre av direkt, höhö. Men jag kan tipsa om Basiron eller Stioxyl på Apoteket för typ 100 kr. Du kletar på finnen och dagen efter så har den oftast minskat :) Jag har testat många olika och det finns förvisso en rengöringsgrej jag tycker du bör testa. Vichy Essentielles. Det står för känslig hy, men den passar jättebra ändå. Sjukt dryg och kostar runt 70-80 kr på Apoteket. Vit flaska med ett rosa rosblad på, haha.

2010-10-29 @ 22:54:48
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0